fredag 27 maj 2011

Amigurumi

Att virka söta små amigurumis är urkul och lätt. Så fram med virknålen!

Detta behöver du:

Virknål
Mönster
Sax
Garn
Nål
Knappar
Bomull

Såhär gör du:
Först av allt måste du ha ett mönster! Att lägga ut ett mönster här vore dessvärre inte möjligt. Men jag rekommenderar starkt böckerna "virka amigurumis!", "virka roliga amigurumis!" och "virka glada amigurumis". Dessa är skrivna av en virkare som heter Mia Bengtson - om jag kommer ihåg rätt. Det är trevliga mönster och rätt lätt att lära sig! Sedan måste du ha en virknål. 3.5 är väldigt bra. Sedan kan man ju ha större om man vill ha en större amigurumi. Tänk då på att du ska ha ett tjockare garn också. När det kommer till garn så rekommenderar jag ett garn kallat akryl. Det är väldigt bra! Och finns i alla färger. En amigurumi (för er som inte vet så är ordet amigurumi detsamma som virkad figur) är uppbyggd av flera olika delar. Detta betyder alltså att du virkar en del först, till exempel en arm, sedan nästa del, till exempel ett ben. Du fortsätter så tills du har virkat alla delar. Då fyller du alla delar med bomull. Sedan syr du ihop dem med varandra! Så att rätt del hamnar på rätt ställe - såklart. Sedan syr du på ögon och sådant. Klart!


De på bilden är de första jag gjort. Och jag vet, de är inte perfekta. Men visst är de ändå rätt söta?

Lycka till!

//NeverHaveBoring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar