fredag 25 mars 2011

Snyggt pärldraperi

Att göra ett snyggt draperi att pryda din hylla med är även det lätt att göra. Dessutom blir det jättesnyggt!! Så sätt igång! :)

Detta är det enda du behöver:
Pärlor
Textillim
Tråd/garn
Sax
En tygremsa (gärna starkare tyg. Jag använde fejkskinn)
Paljetter
Tålamod
En penna
Nål
Måttband
 
Det här är det enda du behöver göra:
Börja med att mäta med ett måttband hur lång din tygremsa ska vara och även hur bred. Min är 2 cm bred och typ 150 cm lång. Om du inte har en tillräckligt lång tygremsa är det lätt att skarva lite. Limma då bara ihop två delar med varandra med lite textillim. Sedan ska du markera med en penna (PÅ BAKSIDAN AV TYGREMSAN) vart du vill att "pärlhängena" ska hänga. Mina sitter med 2 cm mellanrum och en halvcentimeter in på tygremsan. Sedan ska du börja med pärlhängena! Klipp en bit garn som är mellan 15 och 20 centimeter lång. Du kan såklart ha längre eller kortare hängen om du vill. Välj ut några pärlor (jag har 3 + en stor) och knyt sedan fast dem på garnet med några centimeters mellanrum. Under nedersta pärlan (där jag har stora, runda pärlor) trär du på en paljett (kan behövas nål) och sedan knyter du en liten knut. På så sätt kan inte den sista pärlan (du knyter inte fast den sista pärlan) åka av. Sedan trär du in garnet i en nål för att "sy" fast tygremsan. Stick in nålen på din markering. Knyt och limma fast med lite lim så lossnar det inte så lätt. Sedan är du klar med en och kan börja med nästa. Jag använde två olika färger på mitt garn och hade varannat hänge vitt, varannat ljusblått. När du satt fast tillräckligt många hängen är du klar! För att sätta fast den på hyllkanten är en häftapparat bra att använda.



       





Lycka till!

//NeverHaveBoring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar