fredag 25 mars 2011

Dockmöbler - av pärlor!

När jag var liten hade jag en massa små figurer som jag lekte med. Jag byggde ett dockskåp i slöjden men sedan var det ju ett problem.. Hur sjutton skulle jag fixa snygga dockmöbler? Efter mycket tänkande kom jag på det! Med pärlor såklart! Jätteroligt och lätt.

Detta är grejerna du behöver:
Pärlor (sådana man gör pärlplattor av!)
Strykjärn
Fyrkantig pärlplatta
Limpistol

Detta är det enda du behöver göra:

Möblerna är uppbyggda i olika rektangulära pärlplattor som man sedan limmar ihop. För att göra sängen som är här på bilden måste du göra en pärlplatta som har 8 pärlor x 26 pärlor, du måste göra en pärlplatta som har 26 pärlor x 15 pärlor och en pärlplatta som har 4 pärlor x 26 pärlor. Jag har valt att ha enfärgat (vitt) inuti sängen men runt varenda "pärlplattsbit" satte jag varannat med två olika färger (röd och rosa). När du strykt pärlplattorna är det bara att limma ihop dem! Tänk på att de små delarna ska ha lika mycket "under" sängen så att den står rakt. Vem vill ha en sne docksäng? Att göra stolarna är lite svårare, men tekniken är den samma. För att göra en stol behöver du en pärlplatta som har måtten 7 pärlor x 9 pärlor (det blir ryggen på stolen), du behöver göra 2 pärlplattor med måtten 2 pärlor x 6 pärlor (det blir armstöden på stolen), du behöver göra en pärlplatta som är 9 pärlor x 8 pärlor (det blir botten på stolen) och om du vill ha en framdel på stolen (som jag) bör du även göra en pärlplatta med måtten 2 pärlor x 7 pärlor. Jag har på mina stolar valt att ha det i nästan samma tema som med sängen - enfärgat i mitten och varannat på kanterna. Om du vill ha det så ska stolsryggen bara ha varannat på 3 av 4 sidor (alltså inte en långsida), stolsbottnen ska ha varannat runt alla 4 kanterna, på armstöden ska övre halvan vara varannat och nedre halvan enfärgat och framdelen ska ha 3 av 4 sidor med varannat (så inte en långsida!). Sedan, när du strykt pärlplattorna är det bara att limma ihop dem till en vacker, söt liten dockstol! Naturligtvis kan du göra dina möbler mycket större, du kanske har stora dockor. Du kan även göra en massa andra möbler med hjälp av "pärlplattstekniken", bord, dator, teve, kylskåp, som jag brukar säga - det är bara kreativiteten som hindrar dig! Och med lite magi kan dessa tre möbler se ut såhär:










Lycka till!
//NeverHaveBoring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar