måndag 4 april 2011

Konstverk av lera

Att arbeta med lera är alltid kul och då vi faktiskt har en drejskiva hemma har det blivit en del drejande. Fast det är inte lätt! Detta går naturligtvis lika enkelt att göra utan drejskiva.

Detta behöver du:
Lera
Vass kniv
Pensel
Målarfärg

Så här gör du: 
Börja med att göra en vas/skål/vad du än vill av lera. Den måste vara så tunn som möjligt - inte tjockare än 1 cm! Sedan, om du har sådan lera, torka den i ugnen. Om du inte har sådan lera, låt den torka i luften. Den ska vara helt torr och det kan ta ett rätt långt tag - ibland flera dagar. Sedan tar du kniven och liksom "täljer" i leran. Du fixar till formen, skär till bottnen, dekorerar. Det syns inte så tydligt på bilden men jag skar faktiskt ett hjärta rakt ena kanten och det blev faktiskt riktigt bra. Du kan skära vilket mönster som helst! Sedan väljer du en snygg färg och använder penseln för att måla ditt konstverk. Jag använde vanlig vattenfärg och det fungerade bra. Men färgen blev mycket svagare än jag trott (jag målade med svart men som ni ser blev det grått) men jag tyckte det blev snyggt.

Lycka till!!

/NeverHaveBoring 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar